Czy lakierowanie bez szpachlowania jest możliwe?

Kobieta przy samochodzieZarysowania i wgniecenia związane z pęknięciami czy większymi ubytkami lakieru oznaczają nie tylko znaczne pogorszenie wyglądu auta, ale zwykle wcześniejsze lub późniejsze kłopoty z korozją. Najprostszym sposobem na uniknięcie problemów zarówno z nieestetycznymi śladami po drobnych otarciach, jak i poważniejszych odkształceniach jest wizyta w zakładzie blacharsko-lakierniczym. Wielu kierowcom prostowanie nadwozia kojarzy się z nałożeniem grubej warstwy szpachli i sporą utratą wartości w razie odsprzedaży pojazdu. Czy jednak naprawa bez stosowania tradycyjnych metod jest możliwa? Przekonajmy się!

 

Jak można naprawić uszkodzenie bez szpachlowania i lakierowania?

Tradycyjny sposób naprawy uszkodzeń karoserii auta polega albo na wymianie całego elementu i polakierowaniu go tak, by użyty odcień pasował w możliwie największym stopniu do pozostałych części karoserii, albo na jak najlepszym wyprostowaniu uszkodzonej blachy oraz nałożeniu odpowiedniej warstwy szpachli i nałożeniu warstwy lakieru. Wadą pierwszego rozwiązania będzie stosunkowo wysoki koszt zakupu zniszczonej części, w drugim przypadku ślad po naprawie będzie łatwy do wykrycia za pomocą czujnika grubości lakieru. Zazwyczaj tego rodzaju odkrycia zniechęcają potencjalnych nabywców auta, trzeba się więc liczyć z tym, że przy odsprzedaży za szpachlowany samochód otrzymamy niższą kwotę.

 

Istnieją jednak nowoczesne sposoby naprawy wgnieceń, przy których użycie szpachli może być zupełnie zbędne. Taką metodą jest innowacyjna technologia Paintless Dent Repair (PDR), która umożliwia wyprostowanie wgnieceń bez konieczności szpachlowania i lakierowania, w sytuacji, gdy nie doszło do uszkodzenia powłoki lakierniczej. Naprawa tego rodzaju pozwala na wyprostowanie blachy dzięki zastosowaniu specjalnego urządzenia. Przyrząd, tzw. Glue Puller jest mocowany na nieuszkodzonych fragmentach elementu za pomocą przyssawek. Jego część, tzw. grzybek, łączy się z miejscem wgniecenia za pomocą kleju termicznego. Następnie używając działającej z odpowiednią siłą dźwigni, wklęśnięty element jest odciągany tak, by odzyskał swój wcześniejszy kształt.

 

Lakierowanie bez szpachlowania dzięki PDR

Metody PDR zostały opracowane z myślą o naprawie części, w których powłoka lakiernicza nie została uszkodzona. Wykorzystują one sprężystość stali i jej zdolność do ulegania odkształceniom plastycznym pod wpływem dużych sił, a także elastyczność współczesnych lakierów i ich dobre przyleganie do powierzchni blach. Okazuje się jednak, że naprawa przy użyciu Glue Pullera ma sens również w sytuacji, gdy lakier popękał albo jego część odprysnęła.

Choć w takim przypadku element będzie wymagał lakierowania, to z dużym prawdopodobieństwem uda się go wyprostować w taki sposób, by powierzchnia nie wymagała już użycia szpachli. Dzięki odpowiedniemu pocieniowaniu lakieru wokół uszkodzenia i umiejętnemu nałożeniu nowych warstw uszkodzona część odzyska dawny wygląd, a ślady naprawy będą nie tylko niezauważalne, ale w większości przypadków również niemal niewykrywalne.

 

Co ciekawe użycie technologii PDR jest przydatne również wtedy, gdy uzyskane rezultaty z powodu skali uszkodzenia nie będą idealne. W takim przypadku, choć niektóre fragmenty uszkodzenia będą wymagały nałożenia warstwy szpachli, to będzie ona znacznie cieńsza.