Usuwanie wgnieceń metodą klejową. 10 kroków

metoda klejona

Karoseria samochodu to powierzchnia, która niestety podatna jest na różnego rodzaju wgniecenia. Jeśli jednak nie są one zbyt poważne, da się je naprawić bez konieczności złomowania pojazdu. Są oczywiście takie metody usuwania wgnieceń, które wiążą się z lakierowaniem. Istnieją jednak i takie sposoby, których wykorzystanie nie wymaga tego kroku. Nazywa się je zbiorczym określeniem technologii PDR (od angielskiego Paintless Dent Repair).

W ramach technologii PDR funkcjonują różne typy działań. Dwa podstawowe to metoda klejowa, zwana inaczej wyciąganiem, oraz wypychanie, do którego wykorzystuje się heble. Oba te sposoby wymagają dużych umiejętności i doświadczenia. Wiążą się one również z wykorzystaniem specjalistycznych narzędzi. Dzięki połączeniu sprzętu najwyższej jakości z latami treningu możliwe staje się bardzo dokładne usunięcie wgnieceń na karoserii i przywrócenie samochodowi jego pierwotnego, nienaruszonego stanu.

Przygotowanie i właściwa naprawa

Przed przystąpieniem do usuwania wgnieceń metodą klejową należy dobrze zorganizować swoje stanowisko pracy. Przede wszystkim musi być ono odpowiednio oświetlone, aby mógł zostać dostrzeżony każdy najdrobniejszy element. W celu zapewnienia dostatecznej widoczności stosuje się dwa typy lamp: stacjonarne bądź przenośne.

Kiedy stanowisko pracy jest już przygotowane, można przejść do właściwej naprawy. Najprościej jest wyjaśnić jej działanie, rozpisując ją na dziesięć podstawowych kroków. Oto ich kolejność.

  1. Najpierw należy dokładnie zlokalizować uszkodzenie i je oznaczyć.
  2. Następnie powinno się odtłuścić wgniecenie, wykorzystując urządzenie zwane aktywatorem.
  3. W dalszej kolejności trzeba nałożyć klej na specjalną końcówkę.
  4. Końcówkę z naniesionym klejem należy przykleić w uszkodzonym miejscu karoserii.
  5. Kiedy końcówka jest przyklejona, można przystąpić do wyciągania.
  6. Następnie powinno się nałożyć środek, który ułatwia usuwanie kleju.
  7. Po przygotowaniu trzeba usunąć klej.
  8. Jeżeli wgniecenie nie zostało usunięte,  należy powtarzać czynność do całkowitego wyeliminowania uszkodzenia.
  9. W przypadku gdy praca wymaga korekty, należy wykonać ją punktakami.
  10. Na koniec powinno się skontrolować jakość wykonanej naprawy.